Určitě jste už někdy přemýšleli nad tím, co je typický český suvenýr či dárek na památku.  Třeba právě tehdy, když jste jeli někoho navštívit v zahraničí anebo Vás o radu požádal cizinec. Napadlo Vás sklo? Nebo rukodělné tradiční předměty či snad nějaký alkohol?

Již od roku 2005 se koná každoročně v Japonsku soutěž o nejlepší japonský suvenýr. Tato soutěž je součástí kampaně na podporu turistického ruchu tzv. Visit Japan Campaign", kterou zaštiťuje japonská vláda. Jejím smyslem je propagovat Japonsko prostřednictvím suvenýrů, které cizinci nakoupí pro své blízké. Ty by měly zaujmout a motivovat k návštěvě Japonska. Posuďte sami, jak se Vám letošní oceněné japonské suvenýry líbí. Video vládní internetové televize zde v japonštině.

Celkově bylo do soutěže přihlášeno 685 položek a do užšího výběru jich postoupilo 101. Porota složená z japonských odborníků a několika cizinců ocenila japonské výrobky ve třech kategoriích: (a) kategorie tradičních výrobků (v ceně do 10 000 jenů) (b) kategorie výrobků reprezentujících současnou kulturu (v ceně do 10 000 jenů) a (c) kategorie luxusního zboží (v ceně nad 10 000 jenů). V kategorii  tradičních výrobků získalo letos první místo koření - sůl s wasabi. Magnetky ve tvaru různých typů suši získaly první místo v kategorii současné japonské kultury. Oceněné výrobky (zde) můžete koupit na letištích a ve specializovaných obchodech.

Během ankety na ulicích Yokohamy Japonci navrhovali jako tradiční suvenýr třeba jukatu, vějíř, meč, furošiki atd. Podle pana Kimury, majícího obchod se suvenýry v Kyotu a jehož firma se pravidelně účastní soutěže, si nejvíce cizinci kupují jukaty a trička potištěná znaky kanji. Podle něj cizinci nevnímají kanji jako písmo, ale spíše je to pro ně atraktivní design. Letos pan Kimura příhlásil do soutěže ručně vyrobené "suši magnetky" a vyhrál první cenu.

Pohled na to, co je typický japonský suvenýr se zásadně liší podle toho, zda jste Japonec či cizinec. Podle pana Kimury, cizinci mají rádi „jednoduché" a na pohled typické suvenýry, které v očích cizinců reprezentují Japonsko. Zatímco sami Japonci hledají a upřednostňují  estetické ideály „wabi" a „sabi". Turisté z asijských zemí prý nakupují praktické věci, zatímco Američané a Evropané spíše vyhledávají tradiční výrobky.  

Co dodat? Samozřejmě, že každý máme jiný vkus a nezanedbatelná je i finanční stránka věci. Podle paní Elizabeth, která v porotě zastupovala v letošní soutěži o nejlepší  japonský suvenýr americké turisty, je nejdůležitějším kriteriem pro Američany cena, pak váha kvůli přepravě a v oblibě jsou jako suvenýry věci každodenní potřeby. Zástupci Kanady letos ocenili jukaty, Němci a Francouzi vybrali suši magnetky, Australané golfové míčky, Britové malované talíře. Hlavní cenu soutěže v kategorii luxusního zboží letos získaly vinné poháry. Minulý rok získaly hlavní cenu přívěšky vyrobené z hedvábí získaného ze starých kimon.

Tato soutěž o nejlepší japonský suvenýr je bezesporu vítaná činnost na podporu turistického ruchu a propagaci Japonska v zahraničí. Jednotlivé regiony se tak mohou zviditelnit a přilákat turisty. To, jak se národ prezentuje navenek, vypovídá nejen o poptávce na trhu, ale především o něm samotném. Při předávání dárků v Japonsku je samozřejmostí, že je dárek vkusně zabalený a podává se oběma rukama. Ale to už je jiná kapitola.

Kruh se musí uzavřít: jsme rádi, že jste do Japonska přijeli a koupili si tady nějaký dárek. Je ale potřeba, aby tento dárek byl pro obdarovaného (v ideálním případě) impulsem pro cestu do Japonska.